Abonnement service: een makkelijke manier om klanten aan je merk te binden?
Online producten en diensten verkopen ging nog nooit zo makkelijk. Wil je (terugkerende) klanten aan je merk binden en zeker zijn van een recurring cashflow? Dan kan een abonnementservice misschien wel iets voor jouw webshop zijn. Bovendien is het niet enkel voor jou als bedrijf interessant, ook de klant heeft er zijn voordeel bij. Ontdek in deze blog alles over een abonnementservice en klantenbinding.
USP’S
Aan de ene kant heb je bij de lancering van een abonnement kennis nodig van de technische kant van het verhaal. Neem contact op met je payment service provider om de mogelijkheden te bespreken. Aan de andere kant zet je best in op communicatie. Wil je je klant voor jou winnen en hem overhalen maandelijks een bepaald bedrag aan jouw product of dienst te besteden, dan zal je hem écht moeten overtuigen en verleiden tot actie. En dat doe je dus best doordacht. Beschrijf duidelijk de voordelen die verbonden zijn aan jouw abonnement. Betaalt de klant in de vorm van een abonnement minder? Krijgt hij een extra service waar hij anders niet van kan genieten? Waarin verschilt jouw model van dat van de concurrentie. Hoe draagt jouw bedrijf en straks dus ook jouw klant bij tot een duurzamer bestaan? Een niet te missen USP die steeds belangrijker en centraler staat. Kortom: waarom moeten ze bij jou zijn en nergens anders? Pas als je dat hebt bepaald, ga je deze punten ook constructief en helder communiceren aan de hand van een betaal strategie.
Zet in op community building
Kiezen klanten voor een abonnement, dan zijn ze loyale klanten die de basis vormen van jouw community. Een sterke community is interessant voor jouw merk. Je bent zeker van deze groep van trouwe klanten. Zij dragen je merk. Community building is een belangrijk aspect om op in te zetten om ook nieuwe klanten te trekken. Mond-tot-mondreclame en de aanbevelingen van een vriend of kennis zijn immers veel effectiever in de aankoopbeslissing dan een boodschappen die komen van het merk zelf. Logisch? Ja, maar we vergeten het soms eens. Veel bedrijven zetten onverbiddelijk in op (online) advertenties, terwijl investeren in community building hen misschien wel veel meer zou kunnen opleveren. Als nieuwe klanten hun weg naar jouw subscription service hebben gevonden, is het uiteraard de kunst ze dicht bij je merk te houden. Continuïteit en weten wat er leeft bij je klanten is daarom van groot belang om ook op lange termijn succesvol te zijn.
Werken met abonnementen is natuurlijk niet de enige manier om klanten aan je te binden. Loyaliteitsprogramma’s worden al jaar en dag gebruikt in marketing. Denk maar aan spaarkaarten, beloningen of samenwerkingen met andere bedrijven.