De invloed van AI op online marketing
Artificial Intelligence, AI of kunstmatige intelligentie heeft de laatste jaren een flinke impact gehad op onze maatschappij. Zo ook op de online marketing. In dit artikel beschrijven we wat de invloed van AI is op de klassieke methoden van online marketing.
Waar hebben we het precies over?
AI is een term die je nu heel veel hoort, maar wat al best lang aan de gang is. Bij kunstmatige intelligentie draait het vooral om het ontdekken van algoritmes. Je herkent dat vast wel; je zoekt bijvoorbeeld op internet op de term ‘hondenmand’. Vervolgens krijg je in de advertentieruimtes op internetpagina’s reclames te zien van hondenmanden en andere accessoires voor honden. Het computersysteem herkent een algoritme; kennelijk krijg of heb je een hond. Op die manier krijg je gepersonaliseerde marketing voorgeschoteld; reclames waar jij geïnteresseerd in zou kunnen zijn op basis van je zoekacties. Deze algoritmes zijn van groot belangrijk bij online marketing. Marketing is dan ook overal; van posters in Nijmegen tot aan online marketing in Haarlem.
Gepersonaliseerde marketing
Het voorbeeld dat hierboven genoemd wordt gaat over gepersonaliseerde marketing. Met behulp van de algoritmes van AI worden klantgegevens verzameld, waardoor er automatisch een persoonlijke marketingstrategie per klant kan worden opgesteld. Dit zie je dus met bepaalde zoektermen, het aantal kliks of de specifieke zoekacties van de klant. Het gevolg hiervan is dat de klant, voor een groot deel onbewust, wordt beïnvloed met persoonlijke advertenties. Je kunt zelf ook gepersonaliseerde marketing verkrijgen door bijvoorbeeld het uitbesteden van Google Ads.
Betere prestaties van chatbots
Chatbots zijn een mooi voorbeeld van de vernieuwing in online marketing. Omdat AI op hetzelfde niveau probeert te zijn als menselijke intelligentie, lijkt het voor je klanten alsof ze met een mens aan het chatten zijn. Chatbots zijn virtuele assistenten die standaard klantvragen kunnen beantwoorden. Hoe vaker deze assistenten worden ingezet, hoe slimmer AI wordt en hoe beter de klantervaring kan worden. Het systeem past zichzelf automatisch aan en breidt zelf de kennis uit, waardoor je niet meer handmatig alle antwoorden in het systeem hoeft te zetten.
Voorspellende analyses
Dankzij de ontwikkelde algoritmes, kun je met behulp van AI voorspellen welke nieuwe producten of diensten het meest zullen aanslaan bij klanten en op welke kanalen je klanten het meest actief zijn. Hierdoor kun je je marketing steeds gerichter gaan inzetten om betere bedrijfsresultaten te kunnen verkrijgen. Dit scheelt tijd en geld, omdat je andere kanalen dus wat meer links kunt laten.
Omdat AI heel snel leert, steeds slimmer wordt en je helpt om klantgedrag te analyseren, kun je je marketingstrategie ook snel bijschaven. Trends en pieken in klantgedrag worden eerder opgepikt en toekomstig klantgedrag kan worden geschetst met behulp van kunstmatige intelligentie.