Pleeg jij wel eens zakelijke telefoontjes met je eigen smartphone? Dan kan het lastig zijn om werk en privé tijdens werktijd gescheiden te houden. Ook als werkgever zie je vast liever dat werknemers alleen via de zakelijke, vaste telefoonlijnen contact met de klanten onderhouden. Er is nu een oplossing voor dit probleem. Je kunt namelijk mobiele nummers in de zakelijke vaste telefonie omgeving integreren. Zo blijf jij altijd bereikbaar voor collega’s en klanten, maar blijft het gesprek onder het beheer van het bedrijf. Deze oplossing biedt dus zowel voordelen voor werknemers als werkgevers.
Wat is vast mobiel integratie?
Met een vast nummer op een mobiele telefoon bellen wordt vast mobiel integratie genoemd. Met een vast nummer op mobiel worden 06-nummers onderdeel van het vaste telefonienetwerk. Je kunt dus vast bellen met een mobiel toestel. Dat is met name handig wanneer het personeel vaak onderweg is, bijvoorbeeld als vertegenwoordiger. Het 06-nummer is eigendom van het bedrijf. Het nummer wordt verstrekt wanneer een werknemer in dienst treedt. Vertrekt een personeelslid? Dan kan het nummer eenvoudig doorgeschakeld worden naar zijn collega’s of aan de vervangende werknemer worden gegeven als de vacature opnieuw wordt vervuld.
Hoe werkt vast mobiel integratie?
De provider voorziet de mobiele telefoon van de medewerker met een speciale SIM-kaart. Deze SIM-kaart wordt gekoppeld aan de vaste telefonie omgeving van het bedrijf. De mobiele telefoon maakt bij gebruik verbinding met de telefooncentrale. De telefooncentrale van het bedrijf bevindt zich in de cloud en is dus altijd en overal bereikbaar. Met de mobiele telefoon kun je vervolgens gebruik maken van alle faciliteiten die de vaste telefooncentrale biedt. Op die manier maakt de mobiele telefoon onderdeel uit van de vaste telefonie omgeving van het bedrijf.
Waarom kiezen voor vast bellen met een mobiele telefoon?
Vanuit het bedrijf gezien zijn er diverse voordelen. Zo ben jij eigenaar van het telefoonnummer en wordt de facturatie opgenomen in die van de vaste telefonieomgeving. Je hoeft ook niet bang te zijn dat de werknemer een klantbestand meeneemt wanneer hij ontslag neemt: alle contactinformatie blijft in het bezit van het bedrijf. Het voordeel voor de werknemer is dat hij het werk niet met zijn telefoon mee naar huis neemt. Werk en privé kan veel beter gescheiden worden als zakelijke telefoontjes alleen bij een personeelslid komen die op dat moment werkt. Ook naar de klant toe staat een vast telefoonnummer veel professioneler dan een 06-nummer.