De kracht van relatiegeschenken
Nee, het geven van relatiegeschenken is allesbehalve ouderwets. Sterker nog, meer en meer bedrijven lijken de relatiegeschenken te herontdekken. Nog steeds is het een ideale manier om de naamsbekendheid te vergroten. Mooi voorbeeld is wel dat kladblok met jouw logo dat je weggeeft. Honderd blaadjes is honderd keer aandacht en dan vergeten we nog het feit dat de blaadjes ook andere mensen bereiken. Niet slecht toch?
Maak voor weinig geld een heel behoorlijke impact
Met relatiegeschenken kun je voor lage kosten toch behoorlijk wat impact maken. Of zoals men dat ook wel zegt, het is een kosten effectieve wijze als je het vergelijkt met het plaatsen van een advertentie of het beginnen van en media campagne. Die zijn op voorhand duur, en het effect dat het sorteert is maar afwachten. De levensduur van relatiegeschenken is ook al langer dan het plaatsen van een advertentie, om maar eens een ander voordeel te benoemen.
Zo houd je bestaande klanten aan boord
Een relatiegeschenk kan ook een emotionele waarde hebben, waarmee je dus een emotie overdraagt aan de klant. Dit kan ook heel nuttig zijn of aanspreken. Relatiegeschenken kun je ook al prima gebruiken mom bestaande klanten aan boord te houden. Vaak is de focus binnen bedrijven gericht op nieuwe klanten en worden de loyale klanten vergeten. Met het geven van geschenken kun je laten zien dat je de bestaande klanten koestert. Lang niet gek en zeker niet ouderwets dus, het geven van relatiegeschenken.
Bereik je de doelgroep altijd als je adverteert of een folder uitbrengt?
Nog iets; als je iets weggeeft, dan weet je zeker dat het aankomt, dat het je doelgroep dus bereikt. Hoe zeker weet je dat als je adverteert? Of een folder laat verspreiden? Bovendien is het natuurlijk zo dat de relatiegeschenken van tien jaar geleden al lang en breed vervangen zijn door moderne relatiegeschenken. Ook dat is iets om mee te laten wegen als je twijfelt over de aanschaf van relatiegeschenken.
Zo veroorzaak je snel een hype
Dergelijke geschenken kunnen overigens ook snel een hype veroorzaken. Denk maar eens aan een relatiegeschenk dat sterk doet denken aan vroeger. Neem een jojo als mooi voorbeeld. Vanuit het niets kun je met een dergelijk promotie product zomaar eens iets dat lijkt op een rage bewerkstelligen. Wees origineel en creatief. Dan kun je met relatiegeschenken ook successen boeken. Kortom, een goed relatiegeschenk heeft in de loop der jaren helemaal niets aan kracht ingeboet. Sterker nog, het is nog steeds iets waarmee je zowel bestaande als aspirant klanten blij kunt maken.