De verpakking, niet alleen een beschermingsmateriaal
Vroeger werd de verpakking van een product voornamelijk gezien als een manier om het product te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Een product dat goed verpakt is zal namelijk minder snel beschadigen tijdens het transport en de opslag. En in het geval van voedingsmiddelen kan vroegtijdig bederf worden tegengegaan. Vooral wanneer het betreffende product vacuüm of onder beschermende atmosfeer wordt verpakt.
Vandaag de dag is de verpakking van een product veel meer dan enkel en alleen een beschermingsmateriaal. De verpakkingen worden tegenwoordig dusdanig ontworpen en de technieken zijn dermate ontwikkeld dat vrijwel iedere verpakking geheel naar wens kan worden aangepast en kan worden bedrukt met zowel tekst als afbeeldingen. Zelfs een brievenbusdoos bedrukken behoort tot de mogelijkheden! Dit geldt overigens niet alleen voor verpakkingen gemaakt van papier of karton. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de verschillende chips verpakkingen die je in elke willekeurige supermarkt ziet liggen.
Houd je het simpel of laat je de kleuren er vanaf spatten?
Stel je gaat naar de supermarkt om chips in te slaan voor het verjaardagsfeestje dat je komend weekend wilt organiseren voor jouw vrienden-of vriendinnengroep. Je loopt het juiste gangpad in en al snel zie je aan de linkerkant schappen vol met tientallen verschillende soorten chips waar je uit kunt kiezen. Ga je dan voor die ene hele simpele zak chips waar nauwelijks tijd aan de verpakking is besteed of word jouw aandacht toch getrokken door die zakken chips waar de kleuren er haast vanaf spatten? Juist! Bij heel veel mensen valt het oog als eerste op datgene wat de aandacht trekt. In de meeste gevallen is dit toch echt de kleur en het kleurgebruik van de verpakking. Maar ook een aparte, unieke en daarom opvallende vorm doet het vaak goed.
Denk ook na over het lettertype
Niet alleen de kleuren van een verpakking zijn een ontzettend belangrijke marketingtool, ook het lettertype vereist enige aandacht. Zo heb je onder meer de keuze uit schreefloze lettertypes, lettertypes met schreef en fantasie of script letters. Lettertypes met schreef hebben een streepje aan het uiteinde van de letters. Dit maakt deze lettertypes makkelijker leesbaar dan schreefloze lettertypes. Script letters lijken veel op een handgeschreven tekst en zijn daardoor ook wat moeilijker te lezen. Hetzelfde geldt voor fantasieletters. Daarnaast heb je vaak nog verschillende opties binnen een lettertype. Denk bijvoorbeeld aan de breedte van de letters, de ruimte tussen de letters, en de lettergrootte. Elk lettertype vertelt een andere verhaal en brengt een bepaald gevoel over. Daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over het lettertype dat je wilt gebruiken. Welk lettertype kies jij?
Een aantrekkelijke verpakking verkoopt!
Verpakkingen kunnen dus op meerdere manieren worden ingezet. Niet alleen als beschermingsmateriaal maar vooral ook als marketing tool. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een aantrekkelijke verpakking veel beter verkoopt dan een verpakking waar geen aandacht aan geschonken is en die uitsluitend dient als bescherming van het product. Tuurlijk het kost even tijd (en tijd = geld) om voor ieder product een afzonderlijke aantrekkelijke verpakking te ontwerpen, maar uiteindelijk loont het zich wel om jouw kostbare tijd hier in te steken. Een aantrekkelijke verpakking verkoopt, en dat zul je op den duur terugzien in jouw verkopen!