3 soorten guerrilla marketing
Er zijn veel marketingvormen die je als bedrijf kunt inzetten. Linkbuilding en zoekmachine optimalisatie zijn bijvoorbeeld twee populaire diensten van een Digital Agency, maar guerilla marketing is een ook steeds vaker voorkomende marketingmethode. Dit is een methode gebaseerd op shock value: door iets bijzonders neer te zetten hopen marketeers dat hun truc vaak gedeeld wordt, en dat er dus sprake is van gratis promotie. In deze blog lichten we drie soorten van guerilla marketing uit. Lees dus snel verder!
Indoor/outdoor
Waarschijnlijk de meest populaire vorm van guerilla marketing, is indoor- of outdoor guerilla marketing. In deze marketingvorm, speel je met een trucje in op de omgeving waar je je advertentie plaatst. Denk hierbij aan een gaaf kunstwerk gemaakt van graffiti op een plek waar veel mensen dagelijks langslopen. Je hoeft hier geen eens een directe link naar jouw bedrijf te hebben, maar het moet wel duidelijk zijn dat het van jou afkomstig is. Door iets merkwaardigs te plaatsen op een drukke plek, is de kans groot dat mensen er foto’s van gaan nemen en het met vrienden zullen delen. Zo boost je de naamsbekendheid van je bedrijf of op een goedkope wijze.
Flashmob
Een flashmob doet in principe hetzelfde als indoor of outdoor guerilla marketing. Het grote verschil is dat een flashmob iets is dat fysiek wordt uitgevoerd. Populaire flashmobs zijn bijvoorbeeld publiekelijk uitgevoerde dansjes: één persoon begint te dansen, maar in de loop van de dans voegen steeds meer mensen zich toe aan deze dans. Voor het publiek lijkt het dat dit spontaan gebeurd, maar in feite is dit ver van te voren gepland.
Online
Guerilla marketing hoeft niet per sé iets “echts” te zijn: ook online zijn er erg veel mogelijkheden voor deze marketingvorm. Probeer iets unieks te plannen of uit te voeren wat online makkelijk gedeeld kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ludieke post, waarin je jouw bedrijf op unieke wijze naar voren laat komen. Een populaire online guerilla marketingwijze die door veel bedrijven wordt uitgevoerd, is een paginaovername: je laat een bekend persoon voor een uur of een dag jouw Instagram overnemen. Hierdoor krijgt jouw publiek iets nieuws te zien, maar trek je ook veel volgers van diegene naar jouw pagina toe. Erg handig dus!
Traffic Today
Wil jij graag meer te weten komen over guerilla marketing? Lees dan de blog over guerilla marketing op de website van Traffic Today!