De beste tips voor jouw thuiswerkplek
Sinds corona werken steeds meer mensen thuis. Ook nu er geen maatregelen meer zijn is bij veel bedrijven de afspraak dat mensen in ieder geval gedeeltelijk thuis mogen werken. Het is dan wel belangrijk om een goede werkplek in te richten. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk. Een goed bureau, een ergonomische bureaustoel en een laptopstandaard zijn maar een paar voorbeelden van zaken waarmee je een goede werkplek inricht.
Een rustige werkplek met goed daglicht
Kies als het even kan een rustige werkplek met voldoende daglicht. Aan de keukentafel werken kan op zich wel, maar als de kinderen in huis rond rennen of je partner aan het stofzuigen is dan is dat niet zo heel handig. Nu heeft natuurlijk niet iedereen de luxe van een aparte werkkamer. Als je de luxe wel hebt dan kun je je werkplek goed inrichten zodat je daar net zo comfortabel kunt werken als op kantoor. Werk je op zolder? Controleer dan van tevoren of het Wifi signaal sterk genoeg is. Zo niet dan kun je dit oplossen met een wifi versterker.
In hoogte verstelbaar meubilair
Wanneer je hele dagen achter je bureau zit dan is het fijn als je de beschikking hebt over in hoogte verstelbaar meubilair. Zowel bureaus als bureaustoelen zijn in hoogte verstelbaar leverbaar. Op die manier kun je de meest ideale werkhouding aannemen. Zo krijg je minder snel last van je rug, nek en schouders. Online zijn richtlijnen te vinden over de juiste houding en afstanden die je in acht moet nemen voor je werkplek. Vaak kan ook de personeelsafdeling je hiervoor tips geven.
Wie betaalt met meubilair?
De werkgever is verantwoordelijk voor je werkplek. Als thuiswerken of hybride werken de norm is binnen het bedrijf dan dient je werkgever dus te zorgen voor een goede werkplek thuis. Soms wordt hiervoor een budget beschikbaar gesteld dat jij als werknemer zelf kan uitgeven. Soms koopt je werkgever het meubilair in en wordt het bij jou thuis afgeleverd. In beide gevallen is het natuurlijk belangrijk om goed na te denken over de besteding van het beschikbare budget. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een bureaustoel na twee weken toch niet zo goed bevalt of dat het gekochte bureau niet past in jouw thuiswerkkamer. Als je vertrekt bij het bedrijf kan worden overlegd of het meubilair terug gaat naar de werkgever of dat je bijvoorbeeld hiervoor een vergoeding betaalt. Dit is uiteraard afhankelijk van de leeftijd van het meubilair.