Ondernemen

De grondbeginselen van link building

Wat is link building?

Linkbuilding is het werk van een ervaren SEO specialist met een gedegen strategie en veel ervaring. Daarom is linkbuilding uitbesteden voor veel bedrijven ook een veelgemaakte en verstandige keuze. Nog steeds is het een veelgebruikte manier om je traffic en rankings te verhogen. Een van de grootste misvattingen over linkbuilding is dat het een snelle weg naar succes is, maar… dat is het niet.

Om goede resultaten te krijgen uit linkbuilding moet je eerst een goede SEO basis in je site leggen met goede kwaliteitscontent en een goede werkende techniek van je site. Zonder deze elementen kun je zo veel links bouwen als je wilt maar zul je niet veel verschil merken. 

Wat is een link?

Links (hyperlinks) stellen bezoekers in staat om van de pagina die ze aan het lezen zijn naar een nieuwe pagina (of een nieuwe site) te gaan als ze er op klikken. 

Het belangrijkste doel van links is dat mensen makkelijk naar andere pagina’s en websites kunnen navigeren om de gezochte informatie te vinden.

Links kunnen gekoppeld worden aan: teksten, afbeeldingen en videos. Nu gaan we wat dieper in op de grondbeginselen van link building. 

Link Building Strategie

Link building is het proces van het verkrijgen van links op andere websites die naar jouw site verwijzen. Links kun je zien als ‘stemmen’. En lange tijd gold: hoe meer stemmen/links je naar je website liet verwijzen, hoe beter je scoorde. 

Het probleem is dat mensen dit systeem misbruikten door ‘slechte kwaliteit/ spammy links’ te bouwen om hoger in de rankings te komen… wat Google niet beviel.

Daarom heeft Google haar algoritme aangepast. Nu zijn relevante links van websites met autoriteit veel belangrijker dan het aantal links dat naar je website verwijst. Kortom de kwaliteit is veel belangrijker dan de kwaliteit.

Dus als je geen problemen met Google wilt krijgen, moet je alleen kwalitatieve links bouwen (natuurlijk geldt: hoe meer links van hoge kwaliteit je hebt, hoe beter).

En met ‘links van hoge kwaliteit’ bedoelen we;

Links op sites;

  • met een hoge autoriteit, 
  • die veel organisch verkeer hebben en 
  • relevant zijn voor je niche. 

Soorten links

Er zijn meerdere soorten links waar je wat aan kunt hebben om je vindbaarheid te verbeteren.

Externe links 

Externe links (of backlinks) zijn de links die naar een andere pagina op een andere website/domein verwijzen. 

Over deze links hebben we het hiervoor gehad, dus nu richten we ons op de andere soort links: interne links. 

Interne links 

Interne links wijzen van de ene pagina naar het andere binnen, dezelfde site. 

Met andere woorden, interne links helpen bezoekers om van de ene pagina naar een andere verwante pagina binnen dezelfde website te springen. 

Interne links hebben een aantal voordelen. Ze helpen Google nieuw gepubliceerde pagina’s te vinden, ze kunnen ‘link juice’ verspreiden van pagina’s met een hogere autoriteit naar zwakkere, en ze kunnen je bezoekers naar je belangrijke (conversie)pagina’s leiden. 

Maar dat is nog niet alles. Bekende e-commerce site gebruiken interne links om de verkoop te stimuleren. Hoe? Bijvoorbeeld door suggesties te doen voor verwante of aanvullende producten of diensten.

Waarom moet je links bouwen?

Link building is een vereiste voor de groei van de meeste soorten websites. Waarom? Omdat links (zowel interne als externe) je de volgende SEO resultaten te verbeteren;

  • Online zichtbaarheid 
  • Zoekverkeer & rankings
  • Opbrengsten & verkoop

Links worden ook gezien als een ‘vertrouwenssignaal’ voor Google en mensen. Voor Google is het hebben van links die naar je site wijzen een positief ranking signaal.

Wat maakt een krachtige backlink?

We zeiden het al eerder; niet alle links zijn hetzelfde. Er zijn zowel goede als slechte links, en links met sterke SEO kracht dan andere.

Maar hoe herken je de kwaliteit van een link? Een goede link zal deze vier principes volgen;

1. Relevantie

Goede links worden geplaatst op relevante pagina’s/websites binnen je niche. Bijvoorbeeld, als je inhoud of site over koken gaat, wil je dat je links idealiter op andere kooksites geplaatst worden. Of tenminste sites waar koken een hoofdcategorie is.

2. Domein autoriteit

Idealiter wil je dat je links geplaatst worden op websites met een hoge autoriteit.

Met andere woorden: als je erin slaagt een link te krijgen van, laten we zeggen, de Volkskrant, dan zou die veel meer waard zijn dan een link van je plaatselijke krant. 

3. SEO kracht van de pagina

De pagina waar je link geplaatst wordt speelt een belangrijke rol. Je wilt je links plaatsen op pagina’s met veel zoekverkeer en een behoorlijke UR (URL Rating) om de maximale SEO voordelen van de link te krijgen. 

4. Ankertekst

De ankertekst is de tekst waar je link aan vast zit. Daarnaast is het altijd aan te bevelen om een flinke verscheidenheid aan ankerteksten te hebben want zo bouw je een natuurlijk ogend profiel op. 

Conclusie

Deze link building basisprincipes gaan je helpen betere resultaten te bereiken met je SEO. Het enige wat je hoeft te doen is dit advies op te volgen en je zult in staat zijn je eigen links te gaan bouwen. Als je er zelf niet uit komt kun je natuurlijk altijd een professionele linkbuilder of SEO bedrijf inhuren.

Onthoud dat slechte links je juist een lagere ranking kunnen geven dus je moet je meer op de kwaliteit van je links richten dan op de kwantiteit.

Gerelateerde artikelen

Back to top button