Je kans op succes vergroten? Laat zien wat je verkoopt!
Wil je de sales binnen je bedrijf naar een hoger niveau zijn te krijgen? Dan zijn er natuurlijk verschillende methodes die je hierbij kunt gebruiken. De prijzen verlagen is altijd een optie, maar niet altijd de beste, zeker niet als dit betekent dat ook je omzet en winst zullen gaan dalen. Het is vaak ook heel goed mogelijk om de bestaande prijzen te blijven hanteren, maar klanten toch sneller en makkelijker tot een koop over te laten gaan.
Laat zien wat je verkoopt
Zeker als het product dat je verkoopt niet tastbaar is, kan het voor klanten lastig zijn om de knoop over een aankoop door te hakken. Zij kopen iets dat voor hen volledig abstract is, ze kunnen zelfs het idee hebben dat ze eigenlijk totaal niet weten wat ze nu eigenlijk aan gaan kopen.
Het is aan de verkoper om dit gevoel weg te nemen. Door praktijkvoorbeelden te laten zien van soortgelijke producten, bijvoorbeeld. Business cases van oplossingen binnen andere bedrijven, waardoor klanten kunnen zien hoe deze het product gebruiken, hoe het eruit ziet en wat de ervaringen ermee zijn, kunnen mensen al goed over de streep trekken. Zeker als je ondertussen ook in realtime kunt laten zien hoe hun eigen product er precies uit zal komen te zien.
Kijk je even mee?
Een klant mee laten kijken bij de productie van zijn of haar aankoop, dat is lastig. Toch is er een goede manier om een (potentiële) klant al tijdens het aankoopproces mee te laten kijken bij de opbouw van het product in kwestie. Niet in het echt, maar dankzij geavanceerde software die voor de verkoper nog veel meer voordelen biedt.
Met een product configurator kun je een product stap voor stap samenstellen, samen met de klant. Dat biedt veel voordelen, zeker bij ‘lastige’ producten die uit veel losse onderdelen bestaan. Vaak zorgen bepaalde keuzes ervoor dat in het vervolgproces niet alle opties meer beschikbaar zijn, omdat zij niet compatible zijn. Hier kan het systeem automatisch rekening mee houden, zodat een samengesteld altijd precies klopt. Ook kan er direct een onderdelenlijst uitgedraaid worden voor de afdeling die het product gaat vervaardigen, en kan deze tevens de basis vormen voor het vaststellen van een goede prijs.
Kies je bovendien voor een 3D configurator, dan heeft de klant continu zicht op hoe het eindproduct er uit zal komen te zien. Dit kan de kans op een daadwerkelijk verkoop natuurlijk flink verhogen. Bovendien wordt hiermee ook direct visueel inzichtelijk wat de verschillende opties voor gevolgen hebben voor het eindresultaat, ook niet onbelangrijk.