Wat zijn de taken van de personeelsadministratie?
Een bedrijf met medewerkers kan niet zonder: iemand (of een afdeling) die verantwoordelijk is voor alle administratie rondom deze medewerkers. Daar komt namelijk veel meer bij kijken dan je misschien inschat. Benieuwd wat de taken precies zijn van de personeelsadministratie?
Wat doet een medewerker personeelsadministratie?
Kort gezegd is een medewerker van de personeelsadministratie verantwoordelijk voor alle administratieve taken op het gebied van personeelszaken. Ze werken daarin nauw samen met HR.
- De administratie van alle personeelszaken onderhouden. Denk hierbij aan de loonadministratie en het verwerken van ziekmeldingen
- Gegevens van medewerkers registreren en bijhouden
- Sollicitaties verwerken
- Vragen rondom salaris van collega’s beantwoorden
- Werving en selectie van nieuwe medewerkers ondersteunen
Win tijd met effectieve personeelsadministratie software
De werkzaamheden en processen binnen de personeelsadministratie zijn vaak tijdrovend en foutgevoelig. Daarom maken veel bedrijven hiervoor gebruik van betrouwbare en gebruikersvriendelijke personeelsadministratie software. Hierin zijn alle onderdelen van de personeelsadministratie meegenomen en gedigitaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan:
- Digitaal personeelsdossier
- Wagenpark beheer
- Persoonlijke ontwikkelingsplannen
- Bijhouden van gesprekken
- Noteren van eventuele opleidingen
- Administratie van bedrijfseigendommen. Denk aan laptops van de zaak of bedrijfskleding.
Personeelsadministratie uitbesteden of zelf doen?
Hoe groter je bedrijf wordt qua personeel, hoe meer taken er ook komen kijken bij de personeelsadministratie. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor om (een gedeelte van) hun salarisadministratie uit te besteden. Uitbesteding kan kostbaar zijn, maar heeft ook vele voordelen omdat de verantwoordelijkheid niet langer bij de interne organisatie ligt. Zo ben je verzekerd dat de personeelsadministratie meebeweegt met de laatste ontwikkelingen op gebied van wet- en regelgeving. Ook weet je zeker dat je medewerkers met vragen naar de juiste persoon met voldoende kennis kunt wijzen. Tegenwoordig kiezen ook steeds meer organisaties om een gedeelte van hun salarisadministratie uit te besteden. Dan bepaal je zelf welke capaciteit en kennis je wel of niet in huis hebt en kun je een beroep doen op experts voor de gecompliceerdere taken of bij vragen of advies.