Kan Porsche een waardering van $ 85 miljard behalen op de beurs midden in tijden van turbulente markten?

Afgelopen tijd heb je weinig nieuws gehoord over bedrijven en merken die naar de beurs willen gaan, maar daar komt nu verandering in. Porsche heeft namelijk zijn plannen bekend gemaakt voor een IPO, ook wel een beursgang genoemd.
Investeerders hebben belangstelling getoond voor een beursintroductie met een waardering van maar liefste $85 miljard dollar. Ja je leest het goed, $85 miljard.. Wanneer Porsche deze waardering behaalt dan is het een van de grootste Europese noteringen ooit, ondanks de onzekere markt.
“Dit is een historisch moment voor Porsche”, zeiden VW en Porsche Chief Executive Officer Oliver Blume. “Wij geloven dat een beursgang een nieuw hoofdstuk zou openen met meer onafhankelijkheid voor ons als een van ’s werelds meest succesvolle sportwagenfabrikanten.”
Maar gaat Porsche deze waardering behalen? Het merk geeft aan dat het pre-orders binnengehaald die de aangeboden aandelen overschrijden met een waardering tussen de 60 miljard en 85 miljard euro. Daarnaast hebben grote investeringspartijen zoals Qatar Investment Authority en T Rowe Price Group interesse getoond om in te schrijven op de IPO. Maar dat zijn niet de enige geïnteresseerde. Een groep van vermogende miljardair hebben interesse. Hierbij zit de oprichter van Red Bull en de voorzitter van het bekende modemerk LVMH.
Maxim Manturov, Hoofd van Investment Advice bij Freedom Finance Europe, zegt: “Tot dusverre suggereert onofficiële informatie dat Porsche al de aandacht van investeerders heeft getrokken en pre-orders heeft ontvangen met waarderingen variërend van € 60 miljard tot € 85 miljard. Prominente investeerders, waaronder T Rowe Price Group Inc en Qatar Investment Authority, hebben al interesse getoond om in te schrijven op deze IPO.”
Volkswagen zei dat een beursgang een belangrijke stap zou zijn in de transformatie van het bedrijf, aangezien het zijn software- en elektrische voertuig aanbod wil uitbouwen.
Porsche staat bekend als luxemerk dat in staat is om de prijzen op te drijven, maakt het een geldmaker voor de Volkswagen Group. Het bedrijfsresultaat steeg in de eerste helft van dit jaar met 22%, in tegenstelling tot een daling van 8% bij het op de massamarkt gerichte merk Volkswagen. Meer informatie over achtergrond van Porsche kunt u hier lezen.
In Bloomberg News heeft het bedrijf verteld dat het van plan is om aandelen van Porsche ook aan te bieden aan particuliere beleggers in landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Spanje en Italië.
Financieel overzicht van Porsche
Porsche heeft tijdens de corona pandemie prachtige cijfers geschreven. Met een record omzet in 2020 mag Porsche niet klagen. Het sportwagenmerk verkocht meer dan 272.000 auto’s, wat een daling was van 3% ten opzichte van 2019. Met de nieuwe elektrische Taycan auto’s heeft Porsche een nieuw paradepaardje, waarvan er 20.000 geleverd zijn in 2020.
Met een stijging van 200 miljoen euro heeft Porsche in 2020 28,7 miljard euro aan inkomsten gegenereerd. En de winst van het bedrijf daalde met 200 miljoen, van €4,4 miljard naar €4,2 miljard.
Porsche’s omzet van 2011 tot 2021

Het gevaar van een beursgang in huidige tijden
Op dit moment is de huidige markt onzeker en heeft een beursgang verschillende risico’s. De onzekere markt is te danken aan een inflatie die op een recordhoogte staat van 13,6% en het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Al met al is het een risico om een beursdebuut te maken.
Daarnaast zijn verschillende grote Amerikaanse en Europese vermogensbeheerder terughoudend om harde toezeggingen te geven.
Reden beursgang
De reden dat Porsche naar de beurs wil, ook al is een gevaarlijke markt, is dat de families Porsche en Piech. Dertien jaar geleden is het sportwagen bedrijf gedwongen om het bedrijf aan Volkswagen te verkopen. Meer dan tien jaar geleden probeerde Porsche Automobil Holding SE de controle over te nemen bij het veel grotere Volkswagen, maar de gewaagde stap mislukte toen de financiering tijdens de financiële crisis mislukte.
Volkswagen en Porsche zijn van plan om tegen het einde van het jaar een einde te maken aan een zogenaamde dominantie overeenkomst die winst en verlies aan de moedermaatschappij overdraagt. Deze overeenkomst wordt vervangen door een samenwerkingsovereenkomst.
Waarbij Porsche meer invloed wilt krijgen, hoopt Volkswagen geld op te halen om verder te investeren in elektrische voertuigen en nieuwe innovatieve ideeën.
Kansen
Porsche AG en Volkswagengroep hebben grote plannen om de wereldmarktleider te worden op het gebied van elektrische auto’s. Naar verwachting is 80% van de verkochte voertuigen elektrisch. Door het toenemende belang van elektrisch vervoer zal de verkoop van elektrische voertuig verder opgevoerd worden. Er is grote behoefte van milieuvriendelijk vervoer en moet men zuinig zijn met brandstof. Als het groeitempo van afgelopen 5 jaar aanhoudt dan zal tegen 2027 de helft van de verkochte voertuigen elektrisch zijn. Hieronder vind je een grafiek van de ontwikkeling van het aantal elektrische voertuigen in Nederland:
