Feedback op de werkvloer
Veel mensen vinden feedback ontvangen erg lastig. Het voelt toch vaak als kritiek op het werk dat je toch al naar je beste kunnen doet. Toch is feedback geven één van de belangrijkste dingen die je als manager kunt doen om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Een workshop feedback geven kan ervoor zorgen dat jouw personeel feedback geeft zonder dat ze zich aangevallen voelen. Als ondernemer kun je met feedback van de klanten jouw onderneming naar een hoger niveau tillen. Feedback geven is dus zowel voor managers als zelfstandig ondernemers van groot belang voor succes.
Waarom feedback geven?
De belangrijkste reden om feedback te geven aan medewerkers, is het verbeteren van de prestaties. Dit zorgt namelijk voor betere bedrijfsresultaten. Feedback heeft echter nog veel meer voordelen. Zo zorgt het ervoor dat collega’s onderling meer begrip voor elkaar krijgen. De sfeer op de werkvloer wordt verbeterd en dat is op meerdere vlakken positief. Feedback heeft echter alleen positieve invloed, wanneer je dit op de juiste manier geeft. Wil jij leren hoe je goed feedback geeft? Met een feedback training leer je precies hoe jij met feedback de beste resultaten behaalt.
Feedback geven op positieve wijze
Veel mensen denken bij feedback direct aan kritiek op hun werkwijze of gedrag. Negatieve feedback is altijd bedoeld om een verandering teweeg te brengen. Zo kan de productiviteit op de werkvloer bijvoorbeeld verbeterd worden als iedereen zich aan het protocol houdt. Feedback is echter niet altijd negatief. Het is juist ook belangrijk om medewerkers te complimenteren als dingen wel goed gaan of wanneer zij negatieve feedback positief hebben opgepakt. Met deze feedback regels zullen zij snel een beter gevoel krijgen over zichzelf en hun werkzaamheden. Een cursus feedback geven is ideaal om te leren negatieve feedback op een positieve wijze over te brengen.
Hoe feedback ontvangen?
Feedback geven is één ding, maar feedback ontvangen is des te moeilijker. Gaat het om negatieve feedback, bedenk dan dat het nooit om een persoonlijke aanval gaat. Het draait alleen om het verbeteren van processen. Gek genoeg vinden mensen het ook erg lastig om met positieve feedback om te gaan. Complimenten worden daarom snel weggewuifd. Leer jezelf om complimenten in ontvangst te nemen en bedank de ander voor het compliment. Ook als ondernemer kan je veel leren van klanten die feedback geven. Negatieve feedback kan je leren om jouw werkzaamheden te verbeteren. Positieve feedback geeft vaak de motivatie om het werk plezierig te houden.