Hoe kun je kosten besparen op de werkvloer?

Alles in in prijs aan het stijgen, daarom kan het voor ondernemers ook erg duur worden om een kantoor goed in te richten. Je hebt echter wel verschillende kantoorartikelen nodig om zelf je werk goed te kunnen doen en om je werknemers te ondersteunen bij hun taken. Daarom is het juist belangrijk om te kunnen besparen bij de aanschaf van deze kantoorartikelen. In dit artikel vind je een aantal adviezen.
Geef een kans aan tweedehands
Kantoorartikelen kunnen erg duur zijn, zeker als je deze nieuw koopt. Je kunt daarom overwegen om bepaalde artikelen tweedehands of refurbished te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een refurbished HP Laserprinter. De prijs voor een refurbished printer is een stuk voordeliger dan de nieuwprijs en je hebt nog steeds een kwalitatief goed product.
Gooi niet zomaar iets weg
Denk aan de goede raad van je oma: wie wat bewaard, heeft wat. Onze grootouders hadden zeker een goed punt toen ze dit zeiden, want we gooien vaak en snel dingen weg die niet weg hoeven. Door te kijken of je iets eerst nog kunt repareren, zoals een kapotte printer of een nietmachine, kun je vaak kosten besparen. Kost een reparatie meer dan een nieuw product? Dan kun je natuurlijk wel beter een nieuwe versie kopen. Het is vooral belangrijk om hier goede overwegingen in te maken.
Print zuinig
Een grote kostenpost op een kantoor is de printer. Door drukfouten of te laat ontdekte typefouten, print je sneller meer dan nodig. Dat kost je inkt en papier, terwijl het wellicht niet nodig was. Probeer daarom zuinig te printen. Dit doe je door teksten en documenten, die echt geprint moeten worden, goed door te lezen en te controleren op fouten. Door dubbelzijdig te printen kun je ook veel papier besparen. Ook het rekening houden met je lettertype en -grootte helpt je om zo min mogelijk papier te gebruiken. Natuurlijk moet je document wel leesbaar blijven, maar een lettergrootte van 11 punten is meer dan genoeg.
Vermijd wegwerpartikelen
Een manier om geld weg te gooien, is het gebruik van wegwerpartikelen. Bijvoorbeeld wegwerpbekers voor de koffieautomaat. Deze kun je gemakkelijk vervangen door mokken en wasbare koffiebekers. Zo bespaar je niet alleen kosten, maar ben je ook milieubewust bezig. Je produceert zo ook een stuk minder afval binnen het bedrijf.