Ondernemen

How to: Product in de markt zetten

Story Highlights
  • Belangrijk is het maken van een strategische planning
  • Adverteer in kranten en ga flyeren
  • Creëer vertrouwen in je product

Stel je hebt door slim belastingvrij sparen zoveel geld vergaard dat je in staat bent iets nieuws in de markt te zetten. Hoe pak je dat dan aan? Hoe zet je een product in de markt? FFIN.nl denkt te weten hoe jij een nieuw product op de juiste wijze kunt introduceren. Hoe? We vertellen je het hier.

Bepaal wat de doelgroep is

Alles valt of staat wat betreft het in de markt zetten van een product met een strategische planning van product en markt. Die planning is de eerste stap die je zet en je maakt de planning nog voor je überhaupt een nieuw product laat maken. Breng helder in kaart welk probleem jouw nieuwe product op gaat lossen en bepaal wat de doelgroep is. De planning is de basis waar alles om draait. Weet dat als je iets nieuws in de markt zet, er altijd een bepaald soort wantrouwen is. Het is een onbekend product, mensen kijken altijd eerst de kat uit de boom. Zorg dus dat de consument jouw product beter leert kennen. Geef gratis monsters weg bijvoorbeeld, creëer een website waar je het product tegen een scherpe prijs aanbiedt of organiseer een activiteit rondom jouw product.

Gebruik de radio, adverteer in kranten en plaats billboards

Wat betreft het kenbaar maken dat je een nieuw product in de markt gaat zetten kun je in eerste instantie prima een beroep doen op de traditionele manieren van adverteren. Gebruik de radio, adverteer in kleine kranten, deel flyers uit en kies voor billboards. Ook kun je overwegen televisiereclame in te zetten en gebruik je uiteraard alle online kanalen die relevant zijn.

Maak een blog

Vervolgens moet je het vertrouwen van de consument zien te winnen. Mensen moeten geloven in wat je met het nieuwe product belooft. Dat betekent dat je inhoud moet creëren, iets dat je via internet en het maken van een blog bijvoorbeeld prima kunt doen. Gebruik ook de sociale media om het vertrouwen van de consument te winnen. De laatste stap richting een succesvolle lancering van een nieuw product is duidelijk maken waarmee jouw product het verschil maakt. Analyseer dat goed en zet in op het onderscheidend vermogen van jouw nieuwe product. Op die manier kun je meteen een goede positie innemen binnen het segment. Belangrijk is verder dat je doelstelklingen steeds reëel en haalbaar zijn. Verkoop vooral geen praatjes, maar vooral een goed product.

Gerelateerde artikelen

Back to top button