Ondernemen

Hoe trek je door middel van leadgeneratie klanten aan?

Leadgeneratie is het proces dat jouw bedrijf doorloopt om leads te genereren, potentiële klanten aan te trekken en hun gegevens te verzamelen. Als je je niet bezig houdt met lead generatie, is het elke keer weer hopen op nieuwe klanten. Maar ga je actief aan de slag met leadgeneratie, dan kom je in contact met jouw potentiële klanten.

Hoe werkt lead generatie?

Leadgeneratie focust voornamelijk op het verzamelen van de contactgegevens van de potentiële klant. ‘Vroeger’ wisten potentiële klanten vrijwel nooit iets over de producten wanneer zij benaderd werden door een sales medewerker. Maar tegenwoordig leven we in een digitaal tijdperk, waardoor klanten enorm veel informatie tot hun beschikking hebben. Zij kunnen allerlei informatie opzoeken over producten via zoekmachines, social media en blogs. Om deze reden is het niet meer nodig om een echte salespitch te houden. Wanneer bedrijven nu leads willen genereren, is het belangrijk dat zij zichtbaar zijn. Dit kan door middel van zoekmachineoptimalisatie en content creatie. 

Bedrijven kunnen dankzij de digitale wereld veel onderzoek doen naar potentiële klanten en daarmee inspelen op hun behoeften. Bedrijven kunnen hun marketing zo inrichten, dat ze de potentiële klant makkelijker binnenhalen. 

Hoe kun je leadgeneratie meten?

Het aantal leads dat een bedrijf binnenhaalt, zegt niets over hoe succesvol deze leads zijn. Je kunt heel veel informatie halen uit leads. Hieronder volgt een lijstje met voorbeelden van veelgebruikte meetgegevens:

  • Doorklikratio: Het totale aantal kliks deel je door het aantal paginaweergaven. Met deze methode kun je het succes van een Call-To-Action meten
  • Tijd tot conversie: Hoeveel tijd kost het om van een lead een betalende klant te maken
  • Rendement op investering (ROI): De omzet gedeeld door de totale kosten 
  • Aantal Marketing Qualified Leads (MQL): Het aantal leads dat door het marketingteam worden overgedragen aan het salesteam
  • Kosten per MQL: Hoeveel geld wordt er aan een lead besteed voordat deze klant wordt. Door dit te meten kun je maximale resultaten behalen met minimale kosten

Lead scoring

Lead scoring is een methode om leads te scoren, deze te groeperen en een waarde toe te kennen. Op deze manier kan het salesteam hun energie steken in de veelbelovende leads. Je kunt op meerdere manier erachter komen of een potentiële klant de moeite waard is:

  • Expliciete lead scoring: In hoeverre past het profiel van de lead bij de persona van jouw ideale klant?
  • Impliciete lead scoring: Hoe vaak en op welke manier heeft de lead contact met jouw bedrijf? (bijvoorbeeld aan de hand van het aantal bezoeken op jouw website)

Het maakt bij lead scoring niet uit of de marketing gericht is op consumenten of B2B marketing. Bij zowel consumenten als B2B-klanten zijn hoogwaardige content, goede persona’s, goede communicatie en samenwerking met het salesteam bepalend voor het succes. 

Gerelateerde artikelen

Back to top button