Ondernemen

De groeiende fintech sector in Nederland

Niemand kan er meer omheen, de Nederlandse fintech sector is groeiende. Dit heeft een aantal heldere oorzaken. Na Brexit bijvoorbeeld, heeft Europa zich gepositioneerd als een van de ideale plaatsen om als fintech startup te werk te gaan. Dat is zich nu aan het uitbetalen, gezien het grote aantal fintech startups wat met succes is boven komen drijven in landen als Nederland zelf, maar ook Zweden en Litouwen bijvoorbeeld.

Niet geheel toevallig staat Nederland met de twee landen in de top 5 van plaatsen die de meeste nieuwe fintech bedrijven aantrekken. Deze top wordt verder gecompleteerd door Duitsland en Spanje. De voornaamste redenen voor fintech ondernemingen om zich in Nederland te vestigen zijn het goede economische klimaat voor startups, de bereidheid van de bedrijfswereld om investeringen te doen en de snelle acceptatie en adoptie van digitale betalingsdiensten.   

Successen in de Nederlandse fintech sector

De concurrentie tussen fintech bedrijven is als gevolg hiervan dan wel weer flink groot. Daarom wordt er veel onderzoek gedaan en gebruikt gemaakt van verschillende marketingtechnieken om de digitale aanwezigheid te verbeteren. Een goed marketing bureau gespecialiseerd in Linkbuilding diensten in Nederland kan daarbij al heel veel helpen. Daardoor wordt het voor veel fintech startups een stuk haalbaarder om de beter gevonden te worden en de concurrentiestrijd online te kunnen winnen. 

Er zijn in de afgelopen jaren al aardig wat successen te noteren geweest voor fintech bedrijven in Nederland. Deze zien ons land bovendien vaak als de ideale opening richting de rest van Europa. Vooral de beschikbaarheid en aanwezigheid van veel talent en kennis is wat bedrijven al snel voor Nederland doet kiezen. Daarbij helpt het enorm dat iedereen in het land open staat voor digitale betaaldiensten, daar waar dit in een aantal andere landen nog lang niet altijd het geval is.

De groeiende fintech sector in Nederland

Loopt Nederland achter?

Hoewel Nederland dus een meer dan prima positie heeft weten te verwerven in deze sector, is het oppassen geblazen dat men niet snel achter de feiten aan gaat lopen. Wanneer we de vergelijking trekken met Duitsland bijvoorbeeld, wordt al snel duidelijk dat men daar nog wel een flink stukje voorloopt. In de Duitstalige regio, waar naast Duitsland ook Oostenrijk en Zwitserland in mee worden geteld, blijkt dat 7 van de 10 top fintech investeringen daadwerkelijk bedrijven uit Duitsland zijn.

Duitsland mag dan als land stukken groter zijn, ze lopen wel enorm ver voor. Dit heeft er vooral mee te maken dat er nog een aantal zaken zijn waarin Nederland het nog stukken beter kan doen. Een goed voorbeeld hiervan is de autorisatie processen voor nieuwe bedrijven. Dit is in Nederland vaak erg langdurig waarbij er rekening moet worden gehouden met allerlei onhandige regels. Wanneer dit nog kan worden verbeterd, kan de positie van Nederland als startup hub voor fintech ondernemers nog veel verder groeien.  

Andere manieren van investeren in marketing

Als fintech bedrijf wordt het er niet makkelijker op wanneer je organisch goed vindbaar wilt zijn online. Daarom is het raadzaam een online marketingbureau in de arm te sluiten, en op die manier te zorgen dat je het uiterste uit je mogelijkheden haalt. Echte SEO experts kunnen precies aangeven welke marketingstrategie het beste past voor een fintech bedrijf, ook in het buitenland. Zo kun je er direct voor zorgen dat je in Nederland en de rest van Europa een stuk beter vindbaar zult gaan worden.

Gerelateerde artikelen

Back to top button