Incassobureau inschakelen als ondernemer
- Je hebt recht op je zuurverdiende geld
- Grotere bedrijven hebben een eigen incassoafdeking
- Het is soms noodzakelijk externe hulp in te roepen
Niet alle klanten zijn even zorgvuldig met het tijdig betalen van facturen. Gelukkig kun je hiervoor professionele hulp inschakelen.
Zuurverdiende geld
Het lijkt logisch en eenvoudig: voor het leveren van een product of een dienst krijg je betaald. Zo zou het inderdaad moeten verlopen. Als al je klanten netjes betalen, is er geen vuiltje aan de lucht. Maar wat als ze een inkomend factuur betwisten of het niet zo nauw nemen met de vervaldatum? Nog erger, wat als je klant financiële moeilijkheden heeft? Dan kan je veel tijd en energie steken in het contacteren en opnieuw contacteren van die klanten. In het slechtste geval zie je nooit je centen. Grotere bedrijven hebben zelfs een speciale afdeling die zich hiermee bezig houdt. Het lijkt wat vreemd natuurlijk dat je mensen betaalt om je eigen zuurverdiende geld te innen. De realiteit toont jammer genoeg aan dat het wel nodig is.
Incassobureau inschakelen
Niet voor elke onderneming is het realistisch om mensen in dienst te nemen om wanbetalers achterna te zitten. Enerzijds hangt veel af van het gemiddelde bedrag aan openstaande vorderingen. Anderzijds kost het handenvol geld om personeel aan te werven, alleen maar om te krijgen waar je recht op hebt. Op basis van een kosten-batenafweging kan je beslissen om een incassobureau in te schakelen, bijvoorbeeld https://www.invorderingsbedrijf.nl/. Het grote voordeel is dat je ze periodiek kan aanspreken om gevallen van wanbetaling aan te pakken. Onder bepaalde voorwaarden werken incassobureaus zelfs volgens het principe ‘no cure no pay’. Met andere woorden, als ondanks de inspanningen die ze leveren, de openstaande vordering toch niet geïnd wordt, dan hoef je hen niet te betalen.
Wanbetalers aanpakken
Soms wordt een factuur niet betaald uit verstrooidheid. Als er dan contact wordt opgenomen met de klant, volgt meestal de betaling nogal snel. Een eenvoudig telefoontje doet soms al wonderen. Eén of meerdere aanmaningen sturen gaat al een stapje verder, dan kun je niet meer spreken van ‘vergeten te betalen’. Als je klant dan blijft volharden in de boosheid, dan kan het wel eens komen tot een gerechtelijke procedure: een kortgeding, faillissement aanvragen of zelfs beslag laten leggen. Zulke procedures vragen een hoop kennis. Het kleinste foutje kan al zorgen voor het seponeren van de zaak. Ook dan kan je een incassobureau zoals https://www.invorderingsbedrijf.nl/ inschakelen. Zij hebben juristen, deurwaarders en advocaten in huis om je hierin volledig te ontzorgen. Zo kan jij je richten op de kerntaak van je onderneming. Daar draait het tenslotte om, toch?