Ondernemen

Terug naar fysieke evenementen, of toch niet?

Het is weer mogelijk om fysieke evenementen te organiseren, maar is dat nog wel gewenst? Niet alleen voor de organisator, maar ook voor de deelnemer is er online veel meer mogelijk en soms een stuk makkelijker. Webinars zijn de afgelopen twee jaar niet meer weg te denken uit het ondernemerslandschap. Leer hoe je webinars inzet voor je volgende event.

Waarom een virtueel evenement organiseren?

Een evenement (online of offline) is een perfect moment om in contact te komen met een (potentiële) klanten. Het organiseren van een fysiek evenement is vaak duurder, lastiger en arbeidsintensief. Het grote voordeel is dat er persoonlijk contact mogelijk is en na 2 jaar van lockdowns valt te concluderen dat men er daar veel waarde aan hecht.

Een virtueel evenement (webinar) is makkelijker om te organiseren, goedkoper en weinig arbeidsintensief. Het voordeel is dan ook dat het frequenter georganiseerd kan worden. Daarnaast ontvang je veel meer gegevens van je kijkers en hun gedrag, is het een stuk duurzamer, kan je meer gasten ontvangen en is het percentage dat opkomt dagen een stuk hoger. 

Kostenbesparend

Door een webinar te organiseren, kan je echt heel veel kosten besparen. Denk aan de huur van de locatie, de decoratie, de catering en het vervoer. De enige kosten zijn de kosten van je webinar software! Als je zelfs entreekosten vraagt voor je webinar, dan zal je al snel zelfs winst maken door je webinar. 

De duurzaamste oplossing

Veel mensen worden steeds meer bewust van hun carbon footprint. En een webinar levert daar positief aan bij. Alle deelnemers kijken naar je webinar vanaf hun eigen (thuis)kantoor, zonder hier ook maar een meter voor te reizen. Dit helpt natuurlijk ook met het opkomstpercentage. Een fijn ander voordeel is dat bij een tegenvallend evenement, men daar helemaal niks van merkt!

Kom meer te weten over deelnemers 

Zodra iedereen de zaal heeft verlaten en de deur uit is, weet je waarschijnlijk niet goed of je verhaal echt is binnengekomen en met wie er interactie is geweest. Welke van je (potentiële) klanten voelen zich echt betrokken bij jouw verhaal? En voor welke deelnemers viel het allemaal een beetje tegen? Dit is natuurlijk heel erg belangrijk om te weten, maar o zo lastig met een fysiek evenement. 

Met webinars is dit heel anders. Het is mogelijk om te zien wanneer een deelnemer je evenement verlaat, de interacties worden gemeten en de berichten zijn terug te lezen. Dit alles is ook nog eens te integreren met andere marketing tools, zodat je het klantprofiel helemaal compleet maakt. Je kan hiervoor gebruik maken van WebinarGeek.

Daarnaast is een webinar ook nog eens terug te kijken en krijg je ook de interactie die daar heeft plaatsgevonden netjes in een overzicht. De opname kan je zelfs aanbieden op je website, zodat je het evenement niet eenmalig inzet, maar blijft herhalen.

Let’s webinar?

Voldoende redenen om fysieke en online evenementen naast elkaar te laten bestaan. Een hybride aanpak waar je het beste van beide werelden weet te combineren. 

Ga webinars hosten en je ontdek een nieuwe de toegevoegde waarde van online evenementen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button