Best practices voor een B2B webwinkel
Als je actief bent in de professionele dienstverlening, weet je al dat de concurrentie tegenwoordig hevig is. Wat veel leidinggevenden echter niet weten, is hoe belangrijk een B2B-website is om professionele dienstverleners te helpen zich te onderscheiden van de rest. Onderzoek wijst uit dat meer dan 80% van de kopers van professionele diensten de website van een bedrijf bezoekt om hen te beoordelen als potentiële aanbieder. Ook B2B producten worden op deze manier afgenomen.
Dit maakt je website de meest voorkomende informatiebron voor kopers die jouw diensten overwegen – veel meer dan traditionele referenties. Met name externe bronnen, zoals zoekopdrachten via Google en sociale media, kunnen uiteindelijk ook kopers naar jouw website leiden. Dit zijn 3 best practices voor jouw B2B webwinkel.
Maak je site mobile friendly
Steeds meer mensen bezoeken B2B-websites via mobiel. Deze schermen zijn kleiner en siteontwerpen die mooi en functioneel zijn op een laptop of desktopscherm, kunnen op een mobiel apparaat door elkaar worden gehaald en niet intuïtief zijn. Een B2B webshop platform zorgt ervoor dat jouw bezoekers de best mogelijke ervaring krijgen. Dankzij het responsive design past jouw website zich vloeiend en functioneel aan de afmetingen van het apparaat van een gebruiker aan, wat zorgt voor een vlekkeloze ervaring voor al jouw webshop bezoekers.
Maak duidelijke call-to-actions
Maar al te vaak hebben bezoekers die meer willen weten of diensten willen ontdekken op een B2B-website geen duidelijk idee van wat ze moeten doen om verder te gaan. Als niet duidelijk is hoe ze gemakkelijk contact met jouw bedrijf kunnen opnemen of op een andere manier kunnen converteren, zullen ze je website verlaten.
Daarom is het essentieel om duidelijke, aantrekkelijke call-to-actions op te nemen die bezoekers doorsturen naar een bepaalde taak en uitleggen wat ze vervolgens moeten doen. Deze hebben meestal de vorm van heldere, beschrijvende knoppen. Deze call-to-actions moeten zich onderscheiden van de rest van de pagina en gemakkelijk te begrijpen zijn. De tekst moet beschrijvend, specifiek en actief zijn, bijvoorbeeld: “Vraag nu meer informatie aan” in plaats van “Verzenden”.
Klantspecifieke prijzen en assortiment
Als B2B organisatie wil je jouw producten of diensten aanbieden op basis van diverse prijzen. Deze prijzen zijn gebaseerd op de klantgroep of op een specifieke klant en geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een speciale aanbieding te creëren voor een klant die je wilt overhalen om bij jou te bestellen.
Een Exact koppeling webshop zorgt ervoor dat actuele gegevens, van klantgegevens tot voorraadgegevens, automatisch gesynchroniseerd worden tussen je webwinkel en je boekhoudprogramma Exact Online. Zo krijgt de B2B koper bijvoorbeeld realtime inzicht in de voorraad, wat een gevoel van urgentie oproept bij producten die bijna uitverkocht zijn.