Algemeen

Waarom direct mail zo effectief is

Story Highlights
  • Direct mailing is erg effectief
  • Alternatief voor inbox overload
  • Spreek je klanten persoonlijk aan

Je hebt vast wel eens vaker gehoord van direct mail óf zelf regelmatig een direct mail ontvangen. Het is onderdeel van de verkoopfase en daarom een ideale manier voor organisaties om in contact te komen met de doelgroep. Maar wat houdt direct mail nu precies in en waarom is direct mail nu eigenlijk zo effectief? We vertellen je er graag meer over in dit artikel, lees dus snel verder!

Goed alternatief voor de inbox overload

Dit herken je vast wel, die tientallen mailtjes die dagelijks in je inbox verschijnen. Soms kijken we hiernaar, maar meestal lezen we de mailtjes niet eens en belanden deze direct in de prullenmand. Daarom is een direct mailing versturen erg relevant voor organisaties, aangezien je zo meer opvalt buiten de overvolle digitale mailbox om. Hiernaast blijkt uit onderzoek dat veel consumenten er ook naar uitkijken om hun brievenbus te legen. Aangezien we niet vaak meer persoonlijke post ontvangen via de brievenbus, vinden consumenten het dan ook extra leuk als er een verrassing voor hen in de brievenbus zit.

Persoonlijk aanspreken

Natuurlijk draait direct mail überhaupt al om het persoonlijk aanspreken, maar met direct mail via de gewone post werkt dit nét even anders dan via de email. Bij het openen van onze email zijn we namelijk snel afgeleid en nemen we vaak niet de tijd om een mail rustig en aandachtig door te lezen. Met gewone post is dit anders. De post wordt vaak op een bepaald moment van de dag aandachtig doorgenomen, zoals in de ochtend bij een kopje koffie. Hierdoor heeft de ontvanger dus zijn of haar aandacht bij de brief en nemen zij meer informatie op. Grotere kans dat je hier dus een potentiële klant uit kan halen!

Meer dan een onderwerpregel

Bij het ontvangen van mailtjes scannen we meestal eerst de onderwerpregel en bepalen we vervolgens of we de mail belangrijk vinden of niet. Het voordeel van direct mailing via de post is dat je beter de aandacht kunt pakken van de ontvanger. Maak de direct mail interessant en opvallend om te zien, door bijvoorbeeld kleurgebruik, een logo en de hele lay-out. Dit trekt de aandacht, waardoor de kans groot is dat de ontvanger de brief aandachtig doorleest. Je kunt eventueel ook de inhoud van de brief afstemmen op de wensen van de ontvanger. Heb je bepaalde gegevens over hun interesses? Doe dan een gericht en persoonlijk aanbod in de direct mail.

Gerelateerde artikelen

Back to top button