Hoe maak je je bedrijfsprocessen efficiënter?
Als bedrijf is het altijd belangrijk om de bedrijfsprocessen continu te verbeteren. Hoe beter deze processen namelijk zijn ingericht, hoe beter het bedrijf als geheel zal functioneren. Beter functioneren kan betrekking hebben op verschillende onderdelen binnen de organisatie. De leidraad in de verberingen is echter altijd het zelfde. Het zal altijd betrekking hebben op een beter resultaat. Dit betere resultaat uit zich in een stijging van de winst, omzet, personeelstevredenheid, of bijvoorbeeld in een verlaging van de kosten. Dit zijn allemaal vitale aspecten van een organisatie en daarom is het altijd belangrijk om te focussen op het verbeteren van (een van) deze aspecten. In deze blog geven we je enkele tips hoe je je organisatie op deze punten kunt verbeteren!
Regelmatig het hele bedrijfsproces doorlopen
Het is verstandig om af en toe je hele bedrijfsproces door te nemen. Je hoeft dit niet elke week te doen, maar eens in de drie maanden is wel aan te raden. Tijdens de analyse van het bedrijfsproces kom je al snel knelpunten binnen je bedrijf tegen. Dit zijn binnen de onderneming de processen die op dat moment efficiënter ingericht kunnen worden. Het is dan ook zaak om deze processen zo snel mogelijk aan te pakken. Dit is een van de meest efficiënte vormen van kwaliteitsmanagement. Je komt het probleem namelijk in een vroeg stadium tegen en kunt het dan ook zo snel mogelijk weer uit je organisatie werken. Ben je op zoek naar een dergelijk systeem voor kwaliteitsmanagement? Bekijk dan de mogelijkheden van scienta.
Digitalisering
Over het algemeen geldt, hoe beter de bedrijfsprocessen gedigitaliseerd kunnen worden, hoe efficiënter ze kunt inrichten. De digitale processen zijn gemakkelijk te analyseren en te verbeteren. Het is namelijk een stuk moeilijker om niet-digitale data door te spitten en op zoek te gaan naar verbeterpunten. Er zijn anno 2021 gelukkig voldoende aspecten binnen een organisatie die gedigitaliseerd kunnen worden. Er is voor nagenoeg ieder proces wel een systeem ontwikkeld. Denk hierbij aan een facturatiesysteem, een inkoopsysteem, een CRMsysteem et cetera. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een manier gevonden om het proces te digitaliseren!