Korting geven als bedrijf, kan dat wel?

Als je als consument producten wilt gaan kopen, ga je al snel op zoek naar korting. Je wilt natuurlijk zo min mogelijk betalen voor de producten. Korting wordt dan ook veel op producten gegeven. Het is vaak een percentage dat van de verkoopprijs afgehaald wordt om het product goedkoper te maken. Maar hoe gaat dit nu in zijn werk? Het procent korting berekenen is altijd een lastige rekensom. Ondanks dat we hoofdrekenen al vroeg leren, hebben veel mensen er moeite mee. Wij helpen je graag op weg.
Hoe wordt korting berekend?
Als je bij een winkel spullen gaat kopen met een korting, wordt de korting altijd berekend over de verkoopprijs van het product. Een 20% korting is dus 20% van de verkoopprijs van het product af. Als je bijvoorbeeld een product hebt van 100 euro en hier 20% korting op krijgt, doe je 100 delen door 100 keer 20. Je ziet nu dat je 20 euro korting krijgt, waardoor de broek maar 80 euro kost om te kopen. Een andere manier die je kunt gebruiken is door het percentage getal te verkleinen. 20% wordt dan 0,2. Als je dan de verkoopprijs (100 euro) keer 0,2 doet, krijg je direct de korting van 20 euro.
Redenen om korting te geven
Niet alle bedrijven werken met korting geven, maar veel wel. Dit kan komen door een aantal reden. Allereerst wordt korting vaak gegeven als er producten zijn die niet meer zo goed verkocht worden. Door een korting te geven op de producten, is de kans groter dat ze alsnog verkocht worden. De korting wordt in eerste instantie zo ingesteld dat het bedrijf alsnog winst maakt. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Als de spullen al lang bij het bedrijf liggen, kan het zijn dat het met verlies verkocht wordt. Het is dan alleen maar fijn dat er nog iets van geld voor terugkomt. Daarnaast kan een korting ook gegeven worden om de verkopen voor een product een boost te geven. Als je bijvoorbeeld weet dat mensen cadeautjes kopen tijdens de kerst, wil je ze natuurlijk naar jouw winkel lokken. In dit geval kan een korting een incentive zijn voor mensen om naar jouw winkel te komen. Hierdoor krijg je meer klanten en verkoop je ook meer spullen.
Waarom is korting vaak een percentage?
Korting wordt vaak als percentage weergegeven. Maar waarom is dat zo? Het is heel simpel. Als jij een korting wilt geven van 10 euro, is dit voor een goedkoop artikel enorm veel. Voor een duur artikel is dit weinig. Door er een percentage van te maken, geef je bij ieder product een even grote korting!