Kunnen toerisme aandelen in Nederland herstellen van de 69% daling tijdens de corona-crisis?
De corona-crisis heeft veel bedrijven op financieel gebied geraakt, maar weinig ondernemingen zijn zo hard geraakt als bedrijven in toerisme. Vanaf het begin van de pandemie hebben bedrijven in het toerisme zoals, luchtvaartmaatschappijen, hotels en cruisemaatschappijen een flinke omzetdalingen en onzekerheid gehad. Met als resultaat dalende aandelenkoersen.
Langzaam gaat de wereld weer open en door de effectiviteit van de vaccins durft men weer op vakantie. Reisorganisatie hebben het weer druk en vliegtuigen vliegen weer met een hoge bezettingsgraad. Maar herstellen de aandelenkoersen van toerisme bedrijven weer tot het oude niveau? Alles gaat weer terug naar normaal dus er zijn veel potentiële kansen.
Maar er zijn ook grote risico’s in het beleggen in toerisme bedrijven. Het virus is er nog steeds en een nieuwe variant van het virus ligt om de hoek. Daarnaast is een groot deel van de bevolking gevaccineerd en is het onduidelijk hoelang het vaccin werkt. Het draagvlak van de bevolking wordt steeds minder als het gaat over een booster. Wanneer deze onzekerheid langer aanhoudt, wordt het moeilijker voor reisorganisaties om klanten te behouden en de omzet op het oude niveau te krijgen. Maxim Manturov, Hoofd van Investment Research bij Freedom Finance Europe, zegt: “De vraag naar reizen zal naar verwachting over het algemeen hoog zijn in 2022, maar een belangrijke factor zijn de ontwikkelingen van de pandemie, omicron en andere varianten. Door de snelle verspreiding van de omnicron variant zou deze variant een “natuurlijke” immuniteit kunnen geven, waardoor de pandemie minder erg wordt. Het is mogelijk om herstel en groei in de toeristische sector te zien, maar velen blijven voorzichtig optimistisch. Dit wijst op een opgekropte interesse van de consument naar reizen.”
Wanneer je nu gaat beleggen in toerisme aandelen dan kun je dit vergelijken met het wedden dat de pandemie snel voorbij is. Maar door de versoepelingen zie je sommige aandelen stijgen alsof de pandemie als voorbij is. Door de toename in reis- en toerisme diensten heeft deze markt veel potentieel is het interessant om de markt goed in de gaten te houden. Onze analisten hebben vijf bedrijven uitgelicht die een positieve staat van dienst hebben.
Grenzen gaan open en leven gaat terug naar normaal
De pandemie heeft voor de toerismesector ook goede dingen gebracht. De grens tussen reizen en leven is vervaagd en werken op afstand is de nieuwe norm geworden. Doordat men een thuiswerk advies kreeg is deze trend in sneltreinvaart populair geworden en heeft heeft men ingezien dan je niet aan één locatie gebonden moet zijn. Waarbij reizen in het verleden in teken stond van vakantiedagen opnemen, is men nu in gaan zien dat je reizen en werken heel goed kunt combineren.
Op deze trend spelen toerisme bedrijven in. Airbnb is een platform waar vraag en aanbod voor accommodaties over de hele wereld samen komen. Dit bedrijf is zich tijdens de pandemie meer gaan richten op het verhuren van accommodaties voor langere termijn. Airbnb heeft naar buiten gebracht dat in 2021 bijna een kwart van alle boekingen voor een verblijf van 28 dagen of meer waren. In grote steden zoals Amsterdam was dit aantal nog hoger. Met als resultaat stijgende aandelen.
Maar niet alleen Airbnb speelt hierop in. Verschillende hotels of resorts bieden digital nomad pakketten aan, waarmee je werken en reizen gemakkelijk kunt combineren. Luxe hotels in de Malediven hadden speciale pakketten gemaakt waarbij klanten een gratis upgrade kregen naar een grotere villa met een printer en andere kantoorspullen. Dit kreeg je als je een verblijf van meer dan 21 dagen boekte bij het resort.
Een andere oplossing dat je vooral in de caribbean zag, is het geven van langlopende visums. Voor de landen Aruba, Barbados, Jamaica en de Kaaimaneilanden is toerisme de belangrijkste inkomstenbron. Door visums voor langere tijd uit te geven, hebben mensen meer mogelijkheden om online te werken vanuit het caribisch gebied. Werken in een lekker klimaat met turquoise blauw water, wie wilt dat nou niet?
En dit gebeurde niet alleen in de caribbean. Populaire Europese vakantiebestemming zoals Kroatië, Portugal en Ijsland zijn op de markt gekomen met aantrekkelijke mogelijkheden. Het verdienmodel is heel simpel. Laat mensen voor een langere tijd verblijven in je land en verleid ze om geld te besteden bij plaatselijke attracties en in de toerismebranche.
De pandemie is langzaam minder aan het worden en werkgevers eisen van medewerkers om weer naar het kantoor te komen. Maar bij veel bedrijven is er veel veranderd en is deels op afstand werken blijvend. De CEO van Twitter verklaarde dat zijn medewerkers voor altijd vanuit huis kunnen werken. Bij Facebook is het mogelijk om een verzoek in te dienen om thuis te werken. Veel medewerkers geven aan dat ze het fijn vinden om deels thuis te werken en eisen dit steeds vaker bij sollicitatiegesprekken.
De vraag naar reizen stijgt
Aandelen in luchtvaartmaatschappijen, hotelketens en cruisemaatschappijen zijn hard getroffen door de pandemie, maar door de verzwakking van het virus hersteld de reissector snel. Men verlangt naar de zon en door de groeiende vraag heeft de branche een enorm potentieel.