Ondernemen

Hoe begin je als bedrijf met online marketing?

Wil jij meer uit jouw bedrijf halen met online marketing? Dat kan altijd! Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Daarnaast zijn er zijn ook verschillende factoren waar je naar moet kijken. Online marketing is ondertussen een must geworden voor je bedrijf. Iedereen doet er wel wat mee tegenwoordig of schakelt een internetbureau in. Daarom is het van belang dat jij dit zo goed mogelijk toepast voor jouw bedrijf.

Welke opties kan ik toepassen voor mijn online marketing?

Allereerst is een website natuurlijk een van de belangrijkste dingen. Een website moet er op het eerste gezicht al aantrekkelijk uitzien. Als je website er niet goed uitziet is er een groot deel van de mensen die niet eens verder zullen kijken naar het product of de dienst die je verkoopt. En dit wil je natuurlijk niet. Ieder persoon stelt zichzelf namelijk bewust en onbewust vragen; “Wat kan ik hier?”, “Wat gebeurt er als ik hierop druk?”, “Waarom staat dit hier?”, etc… Hier moet je op inspelen. Dit soort vragen moet je al voor zijn of beantwoord hebben. Zo wordt jouw site aantrekkelijk of nog aantrekkelijker. 

Daarnaast, meten is weten. Je zou geen acties op gevoel moeten ondernemen. Je maakt onderbouwde, op feiten gebaseerde keuzes door te meten hoeveel bezoekers op je website komen, welke pagina’s ze bekijken, welke acties ze op je website ondernemen en welke campagnes wel en niet succesvol zijn. Google Analytics is een hier bijvoorbeeld een goede tool voor. Alle gegevens en cijfers van jouw site worden hier verzameld. Op deze manier krijg je meer inzicht in jouw doelgroep. Hier kan je natuurlijk weer op inspelen.

Daarnaast is adverteren ook een goede optie. Dit kan je doen via social media of bijvoorbeeld google. Als je adverteert, dan stel je een bepaald budget open. Hiermee betaal je de kliks. Als je bijvoorbeeld op jouw Instagram of Facebook pagina aan het scrollen bent komt er vaak genoeg een advertentie voorbij. Als je hierop klikt moet de eigenaar van de advertentie hiervoor betalen. Een klik kan heel goedkoop zijn. Maar het kan ook heel duur zijn als het onderwerp, of zoekwoord als we over Google praten, erg gewild is. Je budget hangt dus ook een beetje van de Costs Per Click af. Als je een budget van €200 hebt en de cpc is €2,00. Dan koop je als het ware maar 100 clicks. En dat is natuurlijk veel te weinig.

Mensen onderschatten vaak de waarde van een snelle website met goede hosting. Hier heb je uiteraard wel de beste internet deals voor nodig. Je kan dit allemaal misschien nog het beste laten doen in een samenwerking met een marketingbureau.

Hoe nu verder?

Wil jij dus graag de online marketing van jouw website optimaliseren? We merken uit de praktijk vaak dat het te tijdsintensief is voor ondernemers om zelf volledig bezig te zijn met de online marketing. Een goede oplossing hiervoor is om in gesprek te gaan met een marketingbureau en duidelijke doelen af te spreken. Zelf kun je de nodige onderzoeken doen en de ideeën kenbaar maken aan jouw marketing team. Zij zullen je graag verder helpen!

Gerelateerde artikelen

Bekijk ook
Close
Back to top button