3 reden voor het inzetten van uitzendkrachten op je projecten
Kost het altijd meer?
De flexbranche groeit flink en het zijn niet alleen de kleine bureaus die groeien. Het geldt ook zeker voor de grote spelers in de markt. Uitzendbureaus zijn bemiddelaars tussen werkzoekenden en organisaties die mensen nodig hebben. Met extra medewerkers kunnen ze bepaalde werkzaamheden gaan uitvoeren. Voor sommige projectmatig werkende dienstverleners is het alleen niet altijd helder wanneer het beter is om een uitzendkracht in te zetten.
Het uitzendbureau is ontstaan met het idee om bedrijven met een wisselende productiviteit te helpen. Hierdoor is het voor een projectmatig werkende organisatie interessant om een uitzendbureau in te huren.
Een voorbeeld: Het bouwbedrijf
We kijken eens naar het voorbeeld van een bouwbedrijf. De projecten die zij uitvoeren bestaan vooral uit kortlopende bouw- en renovatieprojecten. De projectmanager van deze organisatie heeft binnenkort vijf extra krachten nodig om de nieuwe opdrachten uit te voeren. De organisatie begint alvast met een wervingscampagne.
Het werven van de extra mensen neemt alleen meer tijd in beslag, waardoor de projecten vertragen. Neem werving dan ook altijd mee in je project planning. Als deze dan uiteindelijk toch klaar zijn, zitten ze met een paar medewerkers op de bank. Ze hebben hier nu geen werk voor. Dit kost geld en daarnaast drukt het de winst. Er zijn drie redenen waarom dit soort bedrijven beter een uitzendbureau in kunnen schakelen.
1. Flexibiliteit
Het inzetten van uitzendkrachten heeft als grootste voordeel dat je zelf kan bepalen wanneer je de tijdelijke medewerkers wilt inzetten. Daarnaast kan je bijvoorbeeld uitzendkrachten inzetten voor de duur en omvang van een project.
Is het werk klaar? Dan is dat geen probleem. Je kan in het contract met het uitzendbureau vastleggen dat de inhuur van de extra medewerkers stopt als de werkzaamheden klaar zijn. Zo betaal je alleen voor de gewerkte uren en voorkomt het daardoor onnodig hoge kosten.
2. Tijdwinst
Als je een uitzendbureau inhuurt, dan ligt de verantwoordelijkheid voor het werven en selecteren bij het uitzendbureau. Deze plaatst de vacatures, behandelt alle sollicitatiebrieven en voert alle gesprekken. Ook loopt het uitzendbureau de referenties van de kandidaten na. Vaak heeft een uitzendbureau al een grote database aan gegadigde, waardoor de kans groot is dat het bureau al snel geschikte kandidaten kan vinden.
Naast dat uitzendbureaus bemiddelen, bijvoorbeeld tussen werkzoekenden en jouw bedrijf, kunnen ze kandidaten ook een traineeship of opleiding aanbieden. Hierdoor hoeft je organisatie er niet zelf mee bezig te zijn en kan de kandidaat wel op het juiste niveau met het project aan de slag.
3. Minder werkgeversrisico’s
Werken met een uitzendbureau maakt je organisatie dus flexibeler en het boekt tijdwinst. Daarnaast is je bedrijf voor de uitzendkrachten niet verantwoordelijk voor alle administratieve verplichtingen. Wel ben je verplicht om de uren van de uitzendkracht te controleren, zodat hij of zij deze juist naar het uitzendbureau stuurt.
Een ander voordeel voor je organisatie is dat je bij het inhuren van uitzendkrachten ook geen werkgeversrisico hebt. Als een medewerker bijvoorbeeld ziek is, dan ligt de verantwoordelijkheid bij het uitzendbureau en niet bij jouw bedrijf.
Overwegingen
Is het inhuren van uitzendkrachten alleen interessant voor grote bedrijven? Zeker niet. Vroeger was het zo dat er meer flexibiliteit nodig was bij bedrijven die veel personeel in dienst hadden. Tegenwoordig wordt er bij elk bedrijf de kosten en opbrengsten vaak per project berekend. Hierdoor kan je bij de prijsstelling al rekening houden met de kosten van uitzendkrachten.
Projectmanagers vergelijken vaak de kostprijs per werkuur van een uitzendkracht met die van een medewerkers in dienst. Bij deze vergelijking lijkt de uitzendkracht inderdaad duurder. Echter, wanneer je een uitzendbureau inhuurt hoeft de projectmanager minder te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een sollicitatieproces. Daarnaast kan je ook makkelijker weer afscheid nemen van uitzendkrachten. Daarmee bespaar je ook kosten.